En måndag på Lanta 🌴

Vi kom till vår kära ö i söndags och sov oss igenom större delen av dagen. Igår, när det var dags för lunch, tog vi en tuk-tuk och drog iväg till ett av våra favoritställen här på ön, restaurangen i sanden med avslappnad stämning, Funky Fish. Jag sitter och smuttar på ett glas vitt i väntan på min Tikka Masala [jag vet, det är inte Thaimat, men den bästa Tikkan man kan få!] och jag betraktar Patricks ryggtavla när han avslappnat går ner i det turkosblå vattnet för ett ”svalkande” dopp... Han tar ofta en simtur i det varma havsvattnet innan vi äter lunch. Vattnet är så klart & turkosblått här nedanför restaurangen [fast det känns inte riktigt som en restaurang eftersom vi sitter mitt på stranden i knotiga obekväma trämöbler med fötterna i sanden - men vi älskar det!]

Vi tar en tuk-tuk tillbaka och jag släpper av Patrick vid Slow Down och ber chauffören köra mig vidare in till byn. Jag lutar mig trött mot ryggstödet i tuk-tuken och låter den varma brisen blåsa genom mitt tunna hår. Jag hoppar av mitt i byn, betalar chauffören och går till banken för att växla pengar. Det är stekhett idag och jag torkar svetten ur pannan. Jag är på bra humör och jag vet hur glad mannen jag är på väg att besöka om en stund kommer att bli över att se mig...

Han är gift med en mysig, snäll kvinna och de är så söta tillsammans. Han blir förvånad över att se mig, men trycker genast kinden mot min i en varm kram när han kommer ihåg vem jag är. Girl? frågar han sen och tittar till sidan om mig och jag förklarar att vår dotter som var med oss senast inte är med oss den här gången. Jag ser prydliga rader av fina snäckarmband uppradade bakom honom, likadana armband som de vi planerade och beställde av honom förra gången vi var här.

-Oh, I recognize these, säger jag till honom och ler. Oh, säger han lite generat, very good business, Madam! [Jag är så glad för att vi kunnat bidra med något bra till hans försäljning och börjar titta mig omkring...]

Han har fått några nya små stenar i koralliga & bruna färger och jag visar honom vilka jag gillar mest. Han rynkar på näsan och ser frågande ut. You don’t like blue? frågar han bekymrat och pekar på alla olika stenar i blå nyanser som han radat framför mig på den röda duken [sådana som alla andra smyckesbutiker här säljer]. Jag förklarar att jag inte gillar blått så mycket i smycken, men pekar ut vilka stenar jag tycker att han borde köpa in fler av. Tillsammans planerar vi 3 helt nya armband till mig på några minuter med cremefärgade sötvattenpärlor, snäckor & stenar i rödaktiga & koralliga färger, armband som ingen annan på ön har eller säljer och som han kommer att vara helt ensam om [och jag med för den delen!].

Efter att jag har gjort min stora beställning till vår butik går jag glatt över gatan till Lanta Mart för att handla lite. Jag hade tänkt gå runt lite bland de andra försäljarna också, men jag är på så bra humör nu och känner mig så glad över att vi hittade dessa fina människor som är så tacksamma & roliga att samarbeta med! Han var så tacksam när vi kramade hejdå och jag gick därifrån med ett leende och lovade komma tillbaka och hämta alla beställda smycken på onsdag. Vårt samarbete känns verkligen som en win-win och jag undrar vem som är mer glad, han eller jag?

Jag tar en tuk-tuk hem till Slow Down och färden svalkar skönt i hettan. När jag kommer hem är dörren till lägenheten låst och jag måste ha hunnit hem före Patrick som skulle gå till den lokala marknaden för att handla färska mangon & lime till kvällsdrinken. Jag går ner och sätter mig i utebaren en stund och blickar ut mot longtail-båtarna som är ankrade framför mig. Det känns underbart, tryggt & välbekant att vara här och jag känner mig plötsligt så bekymmersfri...

Om en liten stund kommer Patrick traskande i sanden med två fruktpåsar i händerna och vi går upp till oss...

Det händer nog inte så mycket mer här idag, än att vi går ner till stranden igen om en timme för att sätta oss ner på en mysig bar i sanden och ta ett glas vitt medan vi tittar på solnedgången och väntar på att det blir dags för middag... ❤️

[Bilden tog jag av några glada norska tjejer som tränade samspelhet under vattenytan utanför Funky Fish, det är en typisk underhållning här på Lanta som piggade upp vår lunch]